CEL ROZPOZNANIA I ANALIZY POTRZEB ROZWOJOWYCH
Zebrane wyniki służą do określenia potrzeb rozwojowych w danej firmie. Dzięki temu można dobrać odpowiednie do potrzeb firmy działania rozwojowe (np. szkolenia, sesje coachingowe) zwiększające efektywność pracowników.
PRZYKŁADOWE ETAPY ROZPOZNANIA I ANALIZY POTRZEB SZKOLENIOWYCH
1. ANALIZA DANYCH:
Analiza w poszczególnych działach i na konkretnych stanowiskach:
2. STWORZENIE NARZĘDZI BADAWCZYCH
Przykładowe narzędzia do zbierania danych:
3. OKREŚLENIE AKTUALNEGO I POŻĄDANEGO POZIOMU WYBRANYCH KOMPETENCJI
Assessment Centre to jedna z najbardziej skutecznych i obiektywnych metod oceny kompetencji osób. Stosuje się ją najczęściej jako metodę selekcyjną przy przyjmowaniu nowych pracowników. To złożona metoda oceny predyspozycji, która dzięki zastosowaniu technik symulacyjnych pozwala na weryfikację umiejętności praktycznych ocenianych osób.
Na podstawie analizy sytuacji określamy model kompetencji ważnych przy podjęciu pracy na danym stanowisku. Metoda Assessment Centre pozwala na obserwację sposobu wykonywania przez kandydata konkretnych, praktycznych zadań indywidualnych oraz zespołowych.
Korzyści z zastosowania metody Assessment Centre:
Dlaczego Assessment Centre jest tak skuteczny?
Sposób realizacji zadań obserwują specjalnie dobrani i przeszkoleni asesorzy – osoby z odpowiednim doświadczeniem biznesowym i przygotowaniem psychologicznym. Oni dokonują ostatecznej oceny kandydata, korzystając także z możliwości przedyskutowania swoich uwag i spostrzeżeń. Zadania zostają opracowane elastycznie do danego procesu oraz jego celów (stosuje się m.in. dyskusje grupowe, symulacje ‘trudnych rozmów”, prezentacje indywidualne, ćwiczenia grupowe). Każda kompetencja jest badana przynajmniej 2 narzędziami, a jeden uczestnik obserwowany jest przez przynajmniej 2 osoby oceniające. Sesja Assessment Centre trwa zazwyczaj od 1 do 2 dni, na zakończenie uczestnik otrzymuje raport oraz informację zwrotną.
Audyt komunikacyjny polega na systematycznym i całościowym badaniu metod i efektów komunikowania się firmy ze swoim otoczeniem wewnętrznym oraz zewnętrznym. Poprzez audyt dokonujemy analizy funkcjonującego systemu komunikacji firmy, jak również rozpoznajemy potrzeby informacyjne otoczenia, wiedzę społeczeństwa na temat organizacji.
Celem audytu jest:
Dodatkową korzyścią przeprowadzenia audytu komunikacyjnego jest rozładowanie napięć wśród pracowników w przypadku wprowadzanych w firmie zmian, co dzieje się dzięki możliwości wypowiedzenia się zatrudnionych na temat organizacji. Sprzyja to zwiększeniu motywacji do pracy i polepszeniu nastrojów.
Metody badań są ustalane w zależności od potrzeb i możliwości, są nimi przykładowo wywiady z pracownikami lub badanie opinii publicznej.
Development Centre jest metodą oceny kompetencji i potencjału rozwojowego pracowników. Wykorzystuje się ją przede wszystkim przy planowaniu rozwoju i ścieżek kariery, ale także do identyfikacji potrzeb szkoleniowych. Celem tej metody jest wyłonienie mocnych stron oraz obszarów do rozwoju danej osoby w odniesieniu do obecnych, jak i przyszłych zadań.
Metoda ta dostarcza informacji na temat kompetencji pracowników, określa te, które są na odpowiednim poziomie dla zajmowanego przez nich stanowiska oraz te, których rozwój przyczyni się do bardziej efektywnego wykonywania obowiązków zawodowych.
Korzyści z zastosowania metody Development Centre:
Dlaczego Development Centre jest tak skuteczny?
Metodologia Development Centre jest bardzo zbliżona do stosowanej w Assessment Centre.
Sposób realizacji zadań obserwują specjalnie dobrani i przeszkoleni asesorzy – osoby z odpowiednim doświadczeniem biznesowym i przygotowaniem psychologicznym. Oni dokonują ostatecznej oceny pracownika, korzystając także z możliwości przedyskutowania swoich uwag i spostrzeżeń. Zadania zostają opracowane elastycznie do danego procesu oraz jego celów (stosuje się m.in. dyskusje grupowe, symulacje ‘trudnych rozmów”, prezentacje indywidualne, ćwiczenia grupowe). Każda kompetencja jest badana przynajmniej 2 narzędziami, a jeden uczestnik obserwowany jest przez przynajmniej 2 osoby oceniające.
Sesja Development Centre trwa zazwyczaj od 1 do 2 dni, na zakończenie uczestnik otrzymuje raport oraz informację zwrotną, dzięki którym może przeanalizować własne plany rozwoju w ramach organizacji. Ponadto wyniki Development Centre są szczegółowo omawiane z kierownictwem firmy oraz z bezpośrednimi przełożonymi osób ocenianych w celu wskazania najbardziej efektywnych metod pracy i rozwoju poszczególnych pracowników.
Outplacement to program, który ma na celu złagodzenie negatywnych skutków zwolnień pracowników. Program pomaga pracownikom w sprawnym wejściu na zewnętrzny rynek pracy i zminimalizowaniu stresu, wywołanego utratą dotychczasowego zatrudnienia.
Korzyści outplacementu obejmują zarówno pracowników, jak i firmę.
Program ma bezpośredni, pozytywny wpływ na pracowników pozostających w firmie oraz bezpośrednie otoczenie firmy. Służy uspokojeniu napięć związanych ze zwolnieniami, nastrojów niepewności, wzmacnia zaufanie do firmy i jej wiarygodność.
Pracownicy natomiast uzyskują profesjonalną pomoc w trudnym okresie zwolnienia, która pozwala na odnalezienie się na rynku pracy oraz zniwelowanie negatywnych emocji często towarzyszących procesowi zwalniania. Dzięki warsztatom oraz indywidualnym spotkaniom, których celem jest dostarczenie odpowiedniej wiedzy i umiejętności potrzebnych na rynku pracy, wzrastają ich szanse na rynku pracy oraz chęć aktywnego działania. W konsekwencji ich czas poszukiwania pracy skraca się.
SZKOLENIA
Podczas szkoleń pracownicy zaznajamiani są m.in. z nowoczesnymi technikami poszukiwania pracy, skutecznymi sposobami prezentowania siebie oraz przechodzą trening rozmowy kwalifikacyjnej prowadzony przez wykwalifikowanego szkoleniowca.
SPOTKANIA INDYWIDUALNE, DORADZTWO ZAWODOWE
Spotkania indywidualne służą m.in. wsparciu w określeniu kompetencji pracownika i wyznaczeniu strategii działań poszukiwania pracy. Te spotkania doradcze prowadzone są na podstawie identyfikacji najważniejszych potrzeb uczestnika oraz jego oczekiwań.
CENTRUM AKTYWIZACJI ZAWODOWEJ
Ważną rzeczą dla wszystkich pracowników i tradycyjnym zadaniem programu outplacement jest wsparcie w poszukiwaniu zatrudnienia. Zorganizowane Centrum Aktywizacji Zawodowej to miejsce, gdzie specjaliści od rynków pracy dyżurują przy telefonie, aktywnie poszukują nowych miejsc pracy dla pracowników objętych restrukturyzacją zatrudnienia, jak również służą pomocą w całym procesie zmiany zatrudnienia.
„Nie ma windy do sukcesu, trzeba wejść po schodach”
Mając na uwadze to, że rekrutacja i selekcja jest jedną z najistotniejszych funkcji zarządzania zasobami ludzkimi, poświęcamy temu procesowi dużo czasu i uwagi.
Dzięki wykształceniu psychologicznemu mamy możliwość przygotowania
i przeprowadzania testów psychologicznych oraz analizowania ich wyników.
Na życzenie Państwa kandydaci mogą zostać ocenieni podczas bardziej złożonej metody, jaką jest assessment centre (metoda oceny predyspozycji, dzięki zastosowaniu technik symulacyjnych pozwalająca na weryfikację umiejętności praktycznych ocenianych osób).
Propozycja procedury rekrutacji i selekcji personelu:
ostateczny wybór kandydata przez Klienta (możliwe doradztwo osoby rekrutującej)
Kompetencje pracowników są jednym z najważniejszych elementów tworzenia przewagi konkurencyjnej na wolnym rynku. Dzięki wdrażaniu Systemów Kompetencji Zawodowych firmy podnoszą jakość i efektywność działania pracowników oraz optymalizują funkcjonowanie organizacji.
Wstępny zarys etapów działań wdrażania Systemu Kompetencji Zawodowych:
Dokładny przebieg działań związany z wdrożeniem Systemu Kompetencji Zawodowych jest dostosowywany do życzenia Klienta.